2de accusystemen en omvormers

Doordat er steeds meer accessoires en hulpmiddelen worden toegepast in bedrijfswagen die “stroom nodig hebben” raakt veelal de elektrische installatie over belast met als gevolg dat het voertuig aan het einde van de werkdag niet meer gestart kan worden. Een oplossing is om een 2de accusyteem te plaatsen. Hier kunnen alle accessoires op worden aangesloten zodat de “startaccu” hier niet mee belast wordt. Deze accu’s zijn niet altijd hetzelfde als de startaccu’s.  Startaccu’s zijn in de basis eigenlijk alleen geschikt om te starten. Ineens veel stroom leveren. Ze kunnen minder goed tegen langdurige belasting. Beter is dus een tractie of semi-tractie accu. Deze zijn daar voor gemaakt. Als het dan ook nog eens een GEL accu is dan hoeft deze niet perse rechtop geplaatst te worden. Ruimte is vaak een issue. Zie de foto hier onder waar de accu plat geplaatst is in de reservewiel bak. Er is zelfs voldoende plaats over voor het “boordgereedschap”.

Deze 2de accu wordt middels een “scheidingsrelais” aangesloten op de startaccu en wordt dus bijgeladen als de motor loopt. In moderne euro 5/6 voertuigen werkt dit scheidingsrelais niet altijd. Hier is echter ook een oplossing voor.  Uw 2de accu zal te allen tijde worden opgeladen (mits het voertuig loopt)

Steeds vaker is de aanwezigheid van 230V in het voertuig gewenst. Voor het opladen van gereedschapsaccu’s bijvoorbeeld of omdat gereedschap “gewoon alleen maar op 230V werkt”. Wij kunnen tal van omvormers leveren en plaatsen. Van 150W tot 3000W.  Bedenk wel; hoe groter/zwaarder de omvormer, hoe groter/zwaarder de 2de accu!

DSCN1131    21  IMG_0389    IMG_0372 (Small)   IMG_1758 (Small)   IMG_0058 (Small)    IMG_2445